Czy kształt warzywa może wpłynąć na jego popyt? Okazuje się, że tak. Przekonał się o tym rolnik z powiatu łęczyckiego w województwie łódzkim. Zebrał około 1,5 tysiąca ton bulw, jednak nie udało mu się ich nikomu sprzedać, bo nie miały doskonałych kształtów…
Mimo, że kształt warzywa nie ma żadnego związku z jego wartościami odżywczymi, to z jakichś względów te o mniej regularnych kształtach mogą być trudniejsze w sprzedaży. Na taki problem trafił Mieczysław Miszczak, którego buraki z zeszłorocznego zbioru były zagięte niczym rogale.
Takich warzyw nie chcą ani sieci handlowe, ani przetwórnie, ani nawet sprzedawcy na miejskich targowiskach. […] W dyskontach obowiązuje standaryzacja produktów, która takie jak u mnie krzywe warzywa z obrotu wyklucza. Przemysł też takich nie chce, bo nie ma sposobu na ich odpowiednią maszynową obróbkę. Gdy zawiozłem trochę korzeni na rynek hurtowy w Łodzi, właściciele warzywniaków też się dziwili, dlaczego buraki takie zakrzywione i kupować nie chcieli.
– mówił rolnik z powiatu łęczyckiego.

O problemie Pana Mieczysława zrobiło się głośno ponieważ w konsekwencji braku chętnych na zakup buraków groziło im całkowite zmarnowanie. Jednak nagłośnienie sprawy przyniosło niespodziewany efekt – z mediów dowiadujemy się, że w imię zasady “zero waste” Lidl Polska odkupi niedoskonałe buraki od Pana Mieczysława.
O sprawie Pana Mieczysława Miszczaka dowiedzieliśmy się z mediów. Zgłosiliśmy się do rolnika z propozycją zakupu niedoskonałych warzyw. Wierzymy, że klienci mimo to wykorzystają buraki w kuchni i w ten sposób wspólnymi siłami unikniemy zmarnowania buraków.
– mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska w rozmowie z dlahandlu.pl.
Nagłośnienie sprawy przez rolnika sprawiło, że zeszłoroczna praca na roli nie pójdzie na marne i można mówić o szczęśliwym rozwiązaniu.
Cieszę się, że mój apel medialny został wysłuchany i Lidl zdecydował się na zakup warzyw. To dla mnie spora ulga. W przyszłym tygodniu moje gospodarstwo zapewni dostępność buraków w sklepach sieci Lidl na terenie całej Polski. Wierzę, że współpraca z dużymi sieciami handlowymi to szansa na rozwój małych i średnich gospodarstw.
– komentuje decyzję Lidla Mieczysław Miszczak.
“Nieperfekcyjne buraki” w cenie 0,99 zł /1 kg pojawią się we wszystkich sklepach Lidl Polska już od najbliższego poniedziałku, 18 stycznia.