Jeszcze kilka dni temu rząd zapowiadał, że w programie 500+ nie będzie żadnych zmian. Jednak teraz okazuje się, że szykuje się tu prawdziwa rewolucja! Wielu rodziców i opiekunów z pewnością będzie zaskoczonych. Niektórzy być może nie będą zadowoleni, a jeszcze inni mogą mieć teraz problem z otrzymaniem zasiłku…
Trzy zasadnicze zmiany
Tuż przed prezentacją Polskiego Nowego Ładu pojawiły się informacje, że w sztandarowym programie PiS również mają pojawić się duże zmiany. Jednak wówczas zarówno premier, jak i minister rodziny zaprzeczyli tym informacjom. Teraz na jaw wychodzi, że faktycznie szykuje się rewolucja w 500+ i to niemała!
Po pierwsze od 2022 roku nie będzie już możliwości składania wniosku o 500+ droga tradycyjną. Pozostanie jedynie opcja elektroniczna — przez portal Emp@tia, Platformę Usług Elektronicznych PUE lub też poprzez bankowość elektroniczną.
Po drugie wypłatę świadczeń 500+ przejmie Zakład Ubezpieczeń Społecznych. To właśnie do ZUS-u będziemy składać wnioski już od przyszłego roku.
Trzecią zasadniczą zmianą jest to, że pieniądze będą wypłacane jedynie na konto bankowe. Rodzic nie będzie mógł już zadecydować, czy chce pieniądze dostawać w kasie urzędu gminy, przekazem pocztowym czy też przelewem.
Tłumaczenia minister Maląg
Portal Fakt24.pl rozmawiał z minister rodziny, Marleną Maląg, o wszystkich tych zmianach, oto co miała do powiedzenia:
Będzie to wyglądało następująco: samorządy dokończą edycję programu, która zaczyna się 1 czerwca br. i zakończy 31 maja 2022 r. (rodzice będą jeszcze mieli wybór, czy chcą wniosek złożyć elektronicznie, czy w wersji papierowej — red.). ZUS zacznie przyjmowanie wniosków (wyłącznie przez Internet), o świadczenie w ramach Programu Rodzina 500+ najpierw na nowo narodzone dzieci, a od 1 lutego 2022 r. już na każde dziecko. Świadczenie w ramach Programu Rodzina 500+ od przyszłego roku będzie także wypłacane tylko na konto
Jak się okazuje, wiele osób nie jest zadowolonych z tego typu zmian. Niektórzy twierdzą, że będą mieć teraz problemy otrzymaniem 500+. Wszystko dlatego, że wciąż są osoby, które mają problemy z obsługą najnowszych technologii. Ponadto, część rodziców wciąż nie ma jeszcze np. profilu zaufanego w banku i ma problem z jego założeniem.
Oczywiście rząd zapewnia, że powstaną mobilne punkty, w których urzędnicy będą pomagać rodzicom w składaniu wniosku przez Internet. Jednak jak będzie to wyglądało w praktyce? Zobaczymy.