w ,

Asteroida 99942 zbliży się niebezpiecznie blisko Ziemi. Dojdzie do zderzenia?!

Słyszeliście o asteroidzie 99942 Apophis? Czy może ona zagrażać ludzkości? Okazuje się, że w 2029 roku niebezpiecznie zbliży się do Ziemi i będzie na tyle blisko, by zobaczyć ją na własne oczy.

Asteroida 99942 Apophis

Jeśli chodzi o odkrycie tej asteroidy, miało to miejsce 19 czerwca 2004 roku, a dokonali tego Roy Tucker, David Tholen oraz Fabrizio Bernardiego w ramach finansowanego przez NASA programu poszukiwania planetoid Uniwersytetu Hawajskiego w Kitt Peak National Observatory w Arizonie.

Po nieco ponad pół roku, a dokładniej 18 grudnia 2004 roku, obiekt ponownie odnaleziono, tym razem dzięki Gordonowi Garradda z Obserwatorium Siding Spring w Australii w ramach kolejnego finansowanego przez NASA programu poszukiwania planetoid bliskich Ziemi. Prowadzono dalsze obserwacje z różnych miejsc na Ziemi, które pozwoliły Minor Planet Center powiązać ten obiekt z czerwcowym odkryciem.

Nazwa planetoidy wzięła się od Apophisa, czyli demona destrukcji i symbolu ciemności w mitologii egipskiej. Mówi się, że to uosobienie mroku i chaosu, a także przeciwnik Słońca. Mity mówią, że zamieszkiwał głębiny praoceanu, a w czasie wschodu i zachodu atakował “słoneczną barkę” boga Ra (utożsamienie Słońca).

Kiedy 99942 zbliży się do Ziemi?

Asteroidę zaliczono do grupy potencjalnie niebezpiecznych. Szacuje się, że minie Ziemię w małej odległości. A to wszystko będzie mieć miejsce 13 kwietnia 2029 roku. 99942 obiega Słońce w ciągu 323 dni, czyli w czasie krótszym niż Ziemia. Zbliża się do orbity naszej planety w ciągu zaledwie jednego obiegu.

Czy uderzy w Ziemię? Pierwotny raport NASA z 2004 roku mówił, że prawdopodobieństwo zderzenia określa się na około 1 do 300. Pod koniec 2004 roku prawdopodobieństwo określano już, jako 1 do 45. Jednak wraz z biegiem lat, rozwojem technologii, a także wnioskami wynikającymi z dalszych obserwacji asteroidy uznano, że 13 kwietnia 2029 roku, w piątek, znajdzie się ona w odległości najbliższej Ziemi. Mowa o około 38 000 km – można to porównać do odległości Księżyca od Ziemi. Będzie jednak na tyle blisko, by zobaczyć ją gołym okiem w Europie, Afryce i zachodniej Azji.

Napisane przez Wojciech Bartman