Wszyscy staramy się być uprzejmi jeśli chodzi o stołowanie się na mieście, jednak szokująca liczba osób bywa dość niegrzeczna dla swoich kelnerów. Jeśli kiedykolwiek pracowałeś w restauracji, na pewno wiesz o czym mówię.
Oto kilka rzeczy, które naprawdę denerwują kelnerów. Czy masz coś na sumieniu?
#1 Winisz ich za rzeczy, na które nie mają wpływu
Kelnerzy łączą Cię z kuchnią, ale nie są odpowiedzialni za wszystko, co się tam dzieje. To nie ich wina, że w restauracji są tylko produkty Pepsi, łazienka jest na szczycie schodów, burger jest rozgotowany albo w jadalni jest trochę chłodno. Możesz poprosić o zwrócenie dania do kuchni, ale nie wyżywaj się na kelnerze – to nie on przygotował Twoje danie.
#2 Zamożność nie uprawnia Cię do bycia “lepszym”
Niektórym wydaje się, że mając gruby portfel mogą więcej. W restauracji zachowują się jak “pan i władca” a narzekanie i niezadowolenie nie ma końca. Jeśli jesteś nieuprzejmy, kelner może sprawić, że dłużej poczekasz na swój posiłek 😉
#3 Niszczysz, zgniatasz i chowasz opakowania
Czy jesteś typem osoby, która zamienia serwetki w arcydzieło origami? Czy rwiesz serwetkę na strzępy czekając na jedzenie? Wszystkie te rzeczy są niesamowicie irytujące dla kelnerów, ponieważ ich zadaniem jest posprzątanie stolika po Twoim wyjściu.
#4 Wołasz ich jak zwierzęta
Wielu kelnerów zgadza się, że wołanie kelnera wygląda trochę jak przywoływanie zwierzaka. Kelnerzy i kelnerki są przeszkoleni, aby często odwiedzać Twój stolik, więc nie ma potrzeby ich wołać. Zanim wykrzyczysz jego imię (zakładając, że pozwoliłeś mu się wcześniej przedstawić) lub pstrykniesz palcami, poczekaj kilka minut, jest spore prawdopodobieństwo, że kelner sam się pojawi. Jeśli się niecierpliwisz, nawiąż kontakt wzrokowy i pomachaj.
#5 Odciągasz ich od innych stołów
Podczas gdy pstrykanie palcami jest po prostu niegrzeczne, ciągnięcie za sznurki fartucha kelnerki, gdy rozmawia przy innym stoliku jest nie fair w stosunku do innych klientów restauracji. Kelner w trakcie obsługi innego stolika, jest dla Ciebie niedostępny. Jeśli naprawdę potrzebujesz jego uwagi, zaczekaj, aż skończy pomagać innym gościom, a następnie postępuj zgodnie ze wskazówkami podanymi w punkcie 4.
#6 Siedzisz z krzesłem odsuniętym od stolika
Restauracje mogą być dość zatłoczone, zwłaszcza w godzinach szczytu. Jeśli siedzisz w wąskim pomieszczeniu lub na korytarzu i zauważysz, że kelner przeciska się za Twoim krzesłem, aby dostać się do innych stolików, okaż szacunek i przesuń krzesło, aby mógł swobodnie przejść. Jeśli jesz z dziećmi, posadź je w najwęższej części stołu, aby dorośli mieli więcej miejsca do siedzenia.
#7 Nie masz gotowego zamówienia
Nie ma nic złego w tym, że potrzebujesz trochę więcej czasu na przejrzenie menu, zwłaszcza jeśli wcześniej nie byłeś w konkretnej restauracji. Jeśli jednak kelner był u Ciebie dwa lub trzy razy, ale Ty nadal jesteś zbyt zajęty rozmową, aby choćby spojrzeć na menu, prawdopodobnie właśnie złapałeś minusa u kelnera (w trakcie Twojej rozmowy jedzenie mogłoby się już przyrządzać!) Zanim rozpoczniesz rozmowę, zdecyduj co zamówisz. Zaoszczędzisz sporo czasu sobie i obsłudze.
#8 Próbujesz ułożyć dla nich talerze
Chociaż jest to niewątpliwie miły gest, nie jest tak pomocny, jak mogłoby się wydawać. Kelnerzy mają specjalny sposób układania naczyń, dzięki czemu mogą sprawnie przenosić je bez rozlewania i kłopotów. Zaoszczędź czas, pozostawiając talerze na swoim miejscu i pozwól kelnerowi na samodzielną obsługę. W końcu to część ich pracy!
#9 Masz zbyt wiele „życzeń specjalnych”
Wprowadzenie jednej lub dwóch modyfikacji w pozycji menu jest całkowicie w porządku, zwłaszcza jeśli masz alergię lub po prostu nie przepadasz za konkretnym składnikiem. To, co nie jest w porządku, to poproszenie kelnera o zapamiętanie całej listy rzeczy, które chcesz usunąć lub dodać do określonego dania. Jeśli musisz złożyć więcej niż dwa specjalne życzenia do pozycji z menu, prawdopodobnie powinieneś zamówić coś innego.
#10 Wkładasz rzeczy do naczyń
Jeśli chodzi o sprzątanie stołu, to dość obrzydliwe jest wyławianie brudnej serwetki z wypełnionego kubka. Ułatw pracę kelnerowi i brudne serwetki pozostaw na stole, skąd można je szybko i łatwo sprzątnać. Dotyczy to również torebek z cukru czy opakowań na słomki.
#11 Pozwalasz swoim dzieciom odejść od stołu bez opieki?
Zabranie dzieci na posiłek to dobry pomysł, ale pozwalanie im na samodzielne wędrówki po restauracji to przepis na katastrofę. Upewnij się, że Twoje pociechy znajdują się pod opieką, gdy odchodzą od stołu. Kelnerzy niosący jedzenie mogą mieć problemy z zauważeniem małych dzieci. Chyba nie chcesz, żeby twój maluch skończył z talerzem spaghetti na głowie!
#12 Próbujesz zmienić zamówienie po jego otrzymaniu
Jako klient restauracji Twoim obowiązkiem jest zapoznanie się z menu. Jeśli masz alergię na pikle i zamawiasz burgera z jednym na wierzchu, niegrzecznie jest czekać, aż burger trafi na Twój stół po czym poprosić o kolejny. Gdybyś wcześniej przeczytał menu, mógłbyś zamówić posiłek bez ogórka!
#13 Kontroluj czas
Jeśli restauracja, w której się stołujesz jest czynna do 22:00 to nie składaj zamówienia o 21:55. Szanuj czas i pracę nie tylko swoją.
Pamiętaj! Bycie po prostu uprzejmym to recepta na miły dzień – nie tylko w restauracji!