w ,

Jazda na oponach letnich zimą – czy jest niebezpieczna?

Choć opony zimowe stosuje zdecydowana większość polskich kierowców, niektórzy decydują się dalej podróżować na oponach letnich. Przesłanki są zazwyczaj dwie – oszczędność i łagodniejące zimy. Jest to jednak niebezpieczne i ryzykowne rozwiązanie. Zapraszamy do artykułu, w którym wyjaśniamy, dlaczego nie warto jeździć na oponach letnich zimą!

Sponsorowane

Opony zimowe a letnie – jakie są różnice?

Wyróżniamy dwie najważniejsze cechy, które odróżniają opony zimowe od letnich – bieżnik i mieszankę gumową.

  • Bieżnik – w oponach letnich jest on płytszy i przystosowany do odprowadzania wody spod kół samochodu. Nie radzi sobie jednak tak dobrze na śniegu jak głębszy bieżnik opon zimowych, który jest dodatkowo wyposażony w gęstszą sieć lamelek.
  • Mieszanka gumowa – opony zimowe wykonane są z miękkiej mieszanki, która zachowuje elastyczność w ujemnych temperaturach, a częsty dodatek krzemionki dodatkowo wpływa na przyczepność. Z kolei letnie odpowiedniki są wykonane z twardej mieszanki z zawartością tworzyw sztucznych, które jednak łatwo twardnieją w zimowej pogodzie.

Nissan GT-R / pixabay
Sponsorowane

Bezpieczne opony zimowe

Kluczowe jest dla nas bezpieczeństwo, więc w ramach alternatywy zamieszczamy odnośnik do strony, która proponuje dobre ogumienie na zimę w atrakcyjnych cenach. Oczywiście ogumienie jest nowe.

Dlaczego unikać opon letnich w zimie?

Opony letnie nie są przystosowane do niskich temperatur i warunków drogowych podczas zimy. Użytkowanie ich w tym okresie może nieść za sobą szereg przykrych konsekwencji, których główną przyczyną jest skład mieszanki gumowej.

  • Ryzyko pęknięcia opony – opony letnie twardnieją w niskich temperaturach. Sztywna guma nie tylko wpływa negatywnie na przyczepność ale stwarza ryzyko nieodwracalnego uszkodzenia opony.
  • Pogorszona przyczepność – płytszy bieżnik opon letnich znakomicie nadaje się do odprowadzania wody, znacznie gorzej radzi sobie ze śniegiem.
  • Dłuższa droga hamowania – samochód jadący z prędkością 48 km/h na ośnieżonej drodze może hamować nawet 31 metrów dłużej, jeśli jest wyposażony w opony letnie!

Opony całoroczne – korzystny kompromis?

Podróżując w regionach, w których zimy są łagodne i obfitują częściej w deszcz niż śnieżyce, warto rozważyć opcję uniwersalną – opony całoroczne.

Sponsorowane

Jeśli oszczędnie eksploatujemy samochód i podróżujemy głównie na krótkich trasach, rozwiązanie to będzie nie tylko korzystnym, ale i ekonomicznym kompromisem. Użytkowanie opon całorocznych pozwoli wtedy zaoszczędzić na zakupie drugiego kompletu.

FotografieLink / Getty Images

Czy w Polsce jest obowiązek zmiany opon na zimowe?

W Polsce nie ma obowiązku używania opon zimowych lub całorocznych podczas chłodniejszych miesięcy. Pomimo braku jasnego przepisu, zdecydowana większość kierowców decyduje się na zmianę ogumienia, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza.

Warto jednak wspomnieć, że jazda na oponach z homologacją zimową (czyli zimowych lub całorocznych) obowiązuje już w 27 europejskich krajach. Z danych Studium Komisji Europejskiej wynika, że w tych krajach prawdopodobieństwo wypadku drogowego spadło średnio o 46%!

Liczby dobitnie pokazują, że jazda zimą na oponach zimowych jest nie tylko bardziej komfortowa, ale i wskazana dla bezpieczeństwa kierowcy. Warto zapamiętać, że opony letnie zimą to tylko pozorna oszczędność, dla której nie warto ryzykować zdrowia i życia.

Google News
Obserwuj citybuzz logo w Google logo News i bądź zawsze na bieżąco!
  • Źródła:
  • 24opony.pl

Napisane przez Marek Banaś

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

      Sponsorowane

      Dziś odbył się pogrzeb Piotra Balickiego. Rodzina nie mogła powstrzymać łez

      Zamordował bezbronną 9-latkę. Współwięźniowie urządzili mu w areszcie piekło